Z-2012-biotek Wiki
Advertisement

Ethanol:

Alkoholer indeholder mindst en OH-gruppe. Ethanol er den mest kendte alkohol. Ethanol kan opfattes som et vandmolekyle, hvor af det ene af hydrogenatomerne er udskiftet med en ethylgruppe. Molekyleformelen for ethanol er C2H6O, men for at vise, at det er en alkohol, vendes formelen om til C2H5OH.

Strukturformelen ser således ud:

Klzdfxg.jpg

Historie:

-        Igennem tiden har gæring af sukker til ethanol været en af de tidligste former af bioteknologi, brugt af mennesket. De berusende effekter af ethanol har været kendt siden oldtiden. Ethanol er blevet brugt af mennesket siden oldtiden som en berusende ingrediens i alkoholholdige drikkevarer. Der er fundet en tørret rest på en 9.000-årigt gammel keramik sæt i Kina, hvilket betyder at yngre stenalder folk indtog alkoholholdige drikkevarer. Den første mand der fraskilte alkohol fra alkoholblandinger, var Raymond Lull. Den Tysk-Russiske kemiker Johann Tobias Lowitz var den første mand til at destillere alkohol til sin reneste form over lav varme og dette fandt sted i 1796.

Fysiske egenskaber:

Ethanol er en klar, farveløs væske, der koger ved 78oC. Det er et godt opløsningsmiddel, der er blandbart med vand i alle forhold. Det kan opløse mange stoffer, der ikke er opløselige i vand. Det fordamper let, hvilket før det anvendeligt i lim, maling, deodorant, parfume etc. 

Der findes flere forskellige typer af alkoholer:

Primære:

Hvor OH-gruppen er bundet til et C-atom, der kun er bundet til højst ét andet C-atom, dvs. indeholder strukturen -CH2OH.

Ethanol er klassificeret som en primær alkohol, hvilket betyder at dets kulstof som hydroxylgruppen sætter sig fast på, har mindst to brintatomer bundet til det. Mange reaktioner der forekommer ved ethanol, forekommer derfor ved dens hydroxylgruppe. 

Sekundære:

Hvor OH-gruppen er bundet til et C-atom, der er bundet til netop to andre C-atomer, dvs. indeholder strukturen >CHOH.

Tertiær:

Hvor OH-gruppen er bundet til et C-atom, der er bundet til tre andre C-atomer. En tertiær alkohol indeholder atomgruppen COH.

En alkohol med mere end én OH-gruppe kan falde inden for flere af de ovennævnte kategorier. Et godt eksempel er glycerol, der indeholder tre OH-grupper – to primære og en sekundær.

Advertisement